Trendwatching

Als trendwatcher raadpleegt hij dagelijks een groot aantal bronnen, waaronder The Wall Street Journal, The New York Times, BusinessWeek, Fortune Magazine, TIME, InformationWeek, CNET, de BBC, Der Spiegel, Die Welt en natuurlijk de Nederlandse bladen als De Volkskrant, de Telegraaf, NRC, Elsevier, NU, WebWereld en Emerce.

Artikelen die de moeite waard zijn, komen in een speciale database. Hierin is niet alleen alles weer terug te vinden maar kan ook worden nagegaan hoe vaak bepaalde onderwerpen in een bepaalde periode voorkomen. Dit helpt om trends vroegtijdig te spotten. Heel belangrijk is het natuurlijk om goed de context te kennen en dwarsverbanden te leggen. Dat gebeurt via de zoekmachines op het web en dit levert wederom massa’s tekst, afbeeldingen en videomateriaal op.

Uiteindelijk komt het belangrijkste en meest expressieve materiaal in een presentatie terecht. Iedere dag komt er wel een nieuwe slide bij of vallen er oudere slides weg. Sommige kern slide’s draaien al een paar jaar mee, maar de meerderheid leeft maar kort, want de verhalen moeten altijd up to date zijn. Naast al deze nieuws vergaring is een informatiestroom uit het eigen relatienetwerk natuurlijk ook essentieel.

Nieuwsgierig naar hoe Trendwatcher presenteert? bekijk dan eens de twee presentaties.

Download hier Rob zijn CV.